wyszukiwanie zaawansowane
1 » 2 » Peter Javorík3

Peter Javorík

Dodatkowe opcje przeglądania
Zakres cen od do
Format 100x70 cm

altUrodziłem się w 1982 roku w Żylinie. W 2012 r. ukończyłem studia magisterskie na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Technicznego w Koszycach na Słowacji. W 2016 r. w Katedrze Dizajnu tej samej uczelni obroniłem doktorat w zakresie projektowania graficznego na kierunku komunikacja wizualna.

Od 2016 roku pracuję jako adiunkt w Katedrze Komunikacji Wizualnej Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Do 2019 roku wraz z dr hab. Anną Myczkowską-Szczerską prowadziłem przedmiot Podstawy komunikacji wizualnej (w semestrze zimowym) i Projektowanie komunikacji wizualnej C (w semestrze letnim). Obecnie oba przedmioty prowadzę we współpracy z dr Natalią Piertuszewską-Golbą. Ponadto jestem konsultantem dla studentów studiów licencjackich i promotorem ich prac dyplomowych. Ze względu na swoje słowackie pochodzenie staram się zachęcić studentów do podejmowania słowackiej tematyki w pracach dyplomowych, czego echem są prace poświęcone Galerii Plakatu w Bardejowie czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej Andy’ego Warhola w Medzilaborcach.

W 2016 roku zrealizowałem samodzielną wystawę w Koszycach i Badrejowie i zostałem doceniony na wielu wystawach międzynarodowych, wśród których wymienię choćby biennale w Ekwadorze, Moskwie, Oświęcimiu, Meksyku, Sofii, Mons czy Taizhong. Przygotowałem również projekt kuratorski ke/kr w Krakowie i kr/ke w Koszycach.

W 2017 roku miałem samodzielną wystawę Znaki graficzne w Krakowie i zrealizowałem projekt kuratorsko-konkursowy Poster Quadrennial Bardejov 2017 (PQB17), któremu towarzyszyło kilka wystaw, m. in. wystawa plakatów studentów z Krakowa, wystawa Herby autorstwa Barbary Widłak i wystawa członków jury PQB17. Kolejnym projektem kuratorskim było zorganizowanie wystaw i opracowanie katalogu zatytułowanego 45 lat Katedry Komunikacji Wizualnej w koszyckim Muzeum Vojtecha Löfflera, gdzie swoje prace zaprezentowali wszyscy wykładowcy Katedry Komunikacji Wizualnej Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Uczestniczyłem w wielu światowych biennale i triennale, m. in. Biennale Plakatu Polskiego i Międzynarodowym Biennale Plakatu w Lublinie. Wziąłem również udział w wystawie #dziedzictwoprezentowanej w Muzeum Narodowym w Krakowie. Na wystawie konkursowej poświęconej plakatowi ekologicznemu w Szczecinie zdobyłem II miejsce za plakat Save misty the dolphin.

W 2018 roku przygotowałem trzy projekty kuratorskie w Bardejowie – Chiński plakat graficzny (130 autorów), wystawa Shut up! (32 autorów) oraz 100-lecie rewolucji w Rosji (440 autorów), którym towarzyszyły publikacje w formie drukowanej. Jesienią wystawa Chiński plakat graficzny była prezentowana również w koszyckim Muzeum Technicznym. Uczestniczyłem w ponad 50 wystawach światowych i krajowych. Ponadto zdobyłem kilka nagród i wyróżnień, np. I miejsce za plakaty o tematyce kulturalnej na Biennale w Moskwie (Rosja), II miejsce za plakat teatralny w Kiszyniowie (Mołdawia) i wyróżnienie na Biennale w Quito (Ekwador). Podczas Moscow Design Week wystąpiłem z prezentacją na temat współczesnego plakatu na Słowacji. Temat ten miałem okazję przybliżyć również w formie referatu w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie.

W 2019 roku zrealizowałem bardzo udany projekt City of Bardejov, do którego zaprosiłem ponad sześciuset projektantów z całego świata. Ich zadaniem było zaprojektowanie plakatu na temat miasta Bardejów. W tym samym roku zaprezentowałem swój wyżej wspomniany projekt kuratorski PQB17 w koszyckim centrum kultury Kasárne/Kulturpark. Ponadto zrealizowałem trzy samodzielne wystawy: w Radomiu, Łodzi i w Hniezdnem na Słowacji. Uczestniczyłem w ponad 70 wystawach światowych i krajowych, z których najważniejsze to: The Peruvian Design Biennial w Callao, Balcon Poster w Sanandadż, Satyrykon w Legnicy, Posterterorizm w Seulu, 100th anniversary of Bauhaus w Moskwie, Haapsalu Graphic Design, Shut up! W Los Angeles, Children, owners of the future world w Karadżu oraz Cztery ściany jazzu w Krakowie. Zdobyłem też nagrodę w słowackim konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2018 za publikację 100 lat rewolucji w Rosji i znalazłem się w czołówce konkursu The Peruvian Design Biennial Calao. Moje prace zostały docenione m.in. na Triennale Plakatu Teatralnego w Sofii (plakat Trzy świnki i wilk – był nagrodzony), w konkursie Ideografia w Poznaniu (seria plakatów dla galerii Schody w Krakowie – była nagrodzona), oraz w konkursie We Want Jazz w Warszawie (plakat 10 lat RadioJazz.fm – był nagrodzony).

W 2020 roku przygotowałem trzy projekty kuratorskie w Szczecinie – projekt City of Bardejov, prezentowany na Słupie Szymon, wystawę prac nauczycieli w Galerii Rektorskiej i wystawę prac studentów krakowskiej Katedry Komunikacji Wizualnej w Galerii R+. Obie wystawy były prezentowane w budynku Akademii Sztuki. W tym samym czasie otwierałem też dwie samodzielne wystawy w Szczecinie: Plakaty w siedzibie filharmonii oraz Znaki graficzne w Galerii Gilotyna. Ponadto zorganizowałem projekt kuratorski – konkurs na plakat o tematyce muzycznej nawiązującej do specyficznego gatunku, jakim jest etno, w ramach festiwalu EtnoKraków/Rozstaje. Po raz drugi udało mi się zdobyć nagrodę w konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2019, tym razem za publikację City of Bardejov. Na wystawie towarzyszącej konkursowi Ekoplagat Žilinazdobyłem wyróżnienie za plakat Naturalistic shapes and forms. Uczestniczyłem w 30 zbiorowych wystawach w różnych krajach świata. W tym roku rozpocząłem też działalność w charakterze jurora. Miałem zaszczyt być członkiem komisji konkursów Golden Bee w Moskwie, Equador Poster Biennial, Bolu International Poster Design w Turcji, Super Heroes w Indonezji, Love in Arts we Włoszech i Design with Heart w Peru.

Dodatkowe opcje przeglądania

Reklama

  • Wydawnictwo Dzika Małpa
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl